Eigen visie
Als docent heb ik de ambitie om over drie jaar fors gebruik te blijven maken van ICT-tools binnen mijn lesmethodes. Ik ben namelijk gefascineerd door de voordelen die het biedt. Zo daagt het gebruik van ICT-tools leerlingen meer uit om daadwerkelijk met de stof bezig te zijn doordat ze er meer plezier in hebben vergeleken met traditionele leermethoden. Ook is digitaal lesmateriaal makkelijker toegankelijk buiten de schoolomgeving. Kinderen zijn tegenwoordig constant online en hierom maken ICT-tools het voor hen laagdrempelig om aan school te werken. Ook bevordert het de samenwerking tussen leerlingen doordat er op afstand samengewerkt kan worden aan opdrachten. Het belangrijkste aspect is naar mijn mening dat er veel meer kwalitatief oefenmateriaal beschikbaar is dan bij traditionele leermethoden. Het gebruik van ICT tools stelt de leerlingen namelijk in staat om persoonlijke feedback te ontvangen en tevens om extra oefenopgaven te ontvangen van onderwerpen waar ze moeite mee ervaren en dit maakt het meer efficiënt.
Over het algemeen ben ik bekwaam met het toepassen van ICT. Ook heb ik er regelmatig gebruik van gemaakt in het geven van mijn wiskundelessen. Dit is omdat ik geloofde dat traditionele leermethoden minder effectief zijn voor het leerproces. Dit is ontstaan in mijn eigen studietraject waar ik heb ervaren dat digitale leermethoden positieve invloeden hebben op leerprestaties. De komende drie jaar wil ik meer onderzoek doen naar effectieve digitale leermethoden specifiek op het gebied van wiskunde die mij nog niet bekend zijn. Hiermee hoop ik mijn leerlingen een nog betere begeleiding te kunnen bieden in hun leertraject.
Tijdens de cursus hebben we gewerkt met digitale programma's zoals GeoGebra, Desmos en SMART Notebook. Deze had ik echter al goed onder de knie omdat ik er al gebruik van maakte in de jaren dat ik wiskundelessen geef zonder bevoegdheid. Het instructiefilmpje dat we moesten maken was voor mij redelijk nieuw. Ik heb het één keer gedaan in de coronaperiode omdat alle lessen online gegeven moesten worden. In deze cursus ben ik me er bewust van geworden dat het maken van dergelijke instructiefilmpjes van grote meerwaarde is voor het leertraject van leerlingen. Zo kan het handig zijn voor leerlingen die moeite hebben met de stof en op thuisbasis weinig begeleiding kunnen krijgen. De feedback die ik tijdens deze cursus van leerlingen heb gehad op mijn instructiefilmpje heeft mij erg gemotiveerd om het vaker te doen. De leerlingen gaven namelijk aan het fijn te vinden om dergelijke tools aangeboden te krijgen zodat ze ook buiten school beschikken over duidelijke uitleg.
Een pluspunt van deze cursus was voor mij dat je inspiratie kon opdoen uit de digitale tools die medestudenten gebruiken voor hun leerlingen. Zo was het mogelijk om te stuiten op andere programma's die wellicht van betere kwaliteit zijn en die ik ook voor mijn eigen leerlingen kon implementeren.
Het maken van de website was geen probleem aangezien ik het eerder heb moeten doen voor mijn lerarenopleiding Frans. Voor mijn onderzoek binnen die opleiding heb ik ook een website moeten maken bestaande uit lesmaterialen en oefenopgaven voor de leerlingen.
Al met al heb ik een positieve ervaring gehad met de cursus.