Opdracht 2: ICT-programma's en TPACK


                                Niveau 2: De vergelijkingseditor

                    De opname van het gebruik van de vergelijkingseditor

                                                                          Niveau 3: Geogebra 

                                                                           Link naar de opdracht

                                                                Niveau 3: Smart Notebook

                                                                                   Niveau 2: Desmos

Wat kun je met de schuifknoppen doen? Waar staan de a, b en c voor en wat doen ze meetkundig?

Met de schuifknoppen kun je de waarde van a, b en c wijzigen. Op deze wijze kunnen er verschillende grafieken ontstaan. A, b en c zijn getallen in een kwadratische functie waarvan de standaardvorm is: y=ax^2+bx+c waarbij a≠0.

*a geeft aan of de parabool een dalparabool of een bergparabool is. 

Als a een negatief getal is (a<0): bergparabool.

Als a een positief getal is (a>0): dalparabool.

*b is de horizontale verschuiving ten opzichte van de y-as.

*c geeft de hoogte van de parabool aan (onder de x-as of boven de x-as).

Formule bij de grafiek en controle via Desmos


Het gaat om een dal parabool omdat a>0.

Snijpunten met de x-as (y=0).

X is gelijk aan 2 en 4 dus (x-2)(x-4) is gelijk aan y=x^2-6x+8.

Wanneer zou ik deze programma's gebruiken en waarom zou ik ze gebruiken?

Ik zou Desmos en GeoGebra gebruiken op het moment dat ik inzicht aan mijn leerlingen wil geven in wat er gebeurt met grafieken wanneer de waarden van a, b en c veranderen. Het is een soort visuele ondersteuning voor de leerlingen waarbij hun begrip en hun inzicht vergroot wordt.

Door beide programma's toe te passen sluit je je aan bij de belevingswereld van de leerlingen (gamification). Het is interessant om interactieve manieren te gebruiken die goed aansluiten bij de inhoud van de stof. Daarnaast is het voor leerlingen eenvoudig om hun leerresultaten te delen met hun klasgenoten en met de docent. Dit verbetert het inzicht van de docent in de voortgang van de leerlingen. 

Leerlingen leren het werk van anderen kritisch te bekijken als ze samenwerken. Daardoor kunnen ze hun inzichtsvermogen vergroten en zijn ze in staat om gerichte feedback te geven en te ontvangen.  

Leerlingen kunnen ook veel baat hebben bij het maken van opdrachten zoals 'schatzoeken'. Hierdoor maken ze kennis met het programma GeoGebra en komen ze in aanraking met de functies. 

Ik zou de Smart Notebook zeker gebruiken in mijn lessen. Het is een aantrekkelijk programma met veel mogelijkheden, zoals foto's en filmpjes toevoegen, verschillende achtergronden gebruiken, gebruik maken van de timer functie, passer en geodriehoek gebruiken, enzovoorts. Het programma vergroot het inzicht van de leerlingen en sluit aan bij hun belevingswereld. Daarnaast helpt Smart Notebook om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten wat zeker helpt als we het gaan hebben over de motivatie van de leerlingen tijdens de wiskundelessen. 

Smart Notebook maakt het leren laagdrempelig voor de leerlingen. De impact van het leren wordt aanzienlijk verminderd omdat er eenvoudige hulpmiddelen kunnen worden gebruikt. 

En tot slot de vergelijkingseditor. Hoewel ik niet zeker weet wanneer ik dit in mijn lessen zou kunnen gebruiken (behalve wanneer ik vergelijkingen wil schrijven) is dit een handig tool. Misschien is het handig om te gebruiken wanneer leerlingen bezig zijn met een werkstuk of wanneer ze opdrachten moeten uitwerken. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin